Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, June 26, 2012

Pentingnya Azan......

Assalamualaikum,
Kematian itu pasti akan menjelma. Hanya masa dan waktunya saja yang tak kita ketahui. Cuba kita amati betoi2... pasai apa kebanyakan orang yang nazak,dah  hampir sangat dengan ajalnya tak dapat nak berkata apa-apa.... lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya saja yang dok menahan kesakitan 'sakaratul maut'.....


Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, bahawa kita disarankan supaya mendiamkan diri dan jangan dok berkata apa-apa pun semasa azan tengah berkumandang....

Sebagai orang yang beragama Islam kita memang wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya.... Kalau lagu kebangsaan kita boleh dok berdiri tegak dan diamkan diri... Pasai apa ketika azan kita tak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa pun yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak nanti.....ingat tuuu.....

Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

Dari itu marilah kita semua sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami.

Amin...........

54 comments:

  1. ooo..patutlah masa azan kena diam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum JungRara,

      Sama2lah kita mengingati dan menghormati azan ni ya JungRara......

      Delete
  2. tapi org selalu alpa ..
    azan masih ada di warung2 huhuh
    semakin ligat berbual ..
    sedihhh :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum ieda,

      Tu la masaalahnya kan ieda....macam tak dak apa ja azan tu kan....

      Delete
  3. Kealpaan yg merugikan kita kemudian hari...Tkasih atas perkongsian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Eye,

      Ya sama2.....betoi tu Eye...bukan susah mana pun cuma diam sat ja masa azan tu kan....

      Delete
  4. erm...ramai yang alpa sekarang...peringatan untuk saya juga..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum lelamaisara,

      Ya sama2....

      sama2 lah kita ingat mengingati diantara satu sama lain....peringatan buat kak Ros jugak nih....

      Delete
  5. sgt penting kita hormat azan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Nyue,

      Ya betoi tu Nyue.....

      Delete
  6. insyaAllah akan diingat selalu pesanan ini.. Thanks sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum SiRibenMerah,

      Ya sama2...

      Delete
  7. haii...salam kenal... saya follow blog ni... :)

    byk info berguna kat sini... ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Lawa,

      Ya salam kenai jugak dari kak Ros...terima kasih la ya sudi mai ziarah dan ikut kak Ros kat sini..Kak Ros pun dah ikut lawa...

      Setiap apa pun benda yang baik buat kita semua insyaAllah Kak Ros akan kongsi bersama...

      Delete
  8. salam kak ros,

    suka n3 ni..
    kadang tu terlalai kita kan...
    alhamdulillah ...bagus dapat ingat..mengingati ini


    mohon share n3 ni later2 yek :)
    (selalu jek minta izin nk share..lepas tu lupa pula..hik3)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Ati,

      Waalaikumsalam....
      Ya...silakan ambiklah dan share kat semua orang...sama2lah kita ingat mengingati diantara satu sama lain kan Ati....

      Delete
  9. kadang2 rasa nak marah juga dgn diri sendri yg lupa nak diam waktu azan...sibuk sgt nk bercakap...nice sharing kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Dylla,

      Ya la Dylla,kita ni kan manusia biasa selalu ja terlalai dan mudah terpengaruh dengan godaan syaitan yang tak jemu2 berusaha menghasut kita kearah benda2 yang tak baik...

      Tak pa lah Dylla..lepas ni sama2lah kita berusaha pulak melawan segala hasuta dari syaitan ni ya....

      Delete
  10. terima kasih..perkongsian yg sgt berguna :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,

      Sama2.....
      ya sama2 lah kita ingat mengingatinya ya....

      Delete
  11. nice sharing~
    mama pun dah ajar isha utk diam bile dgr azan,
    alhamdulillah, isha sng diajar, skrg bile dgr azan,die pulak ckp : mama, syooooo sambil jari telunjuk kt mulut..) ~comel..;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum ieedaz,

      He.he.he...baguslah kalau macam tu ieedaz ada orang boleh dok peringatkan kita pulak....memang comel he.he.he....pandai lah ish nih...

      Delete
  12. Ada restoran yg saya pegi..mmg bagus sbb tiap kali azan, pekerjanya akan 'mute' kan tv.

    Tp pelanggan pulak yg selamba borak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Ujie,

      Suasana yang macam tu selalu jugak kak Ros jumpak....memang amat menyedihkan kan Ujie....

      Delete
  13. Replies
    1. Assalamualaikum Mulan,

      Ya...sama2 Mulan...
      Sama2 lah kita ingat mengingatinya Ya...

      Delete
  14. tq untuk info yg bagus mcm ni.. slam kenl n dah follow awak 618

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Kesuma,

      Ya sama.....
      Salam kenai jugak dari Kak Ros,terima kasih ya Kesuma sudi mai ziarah dan ikut Kak Ros kat sini....he.he.he....

      Delete
  15. nice info..kalo dgr lagu negaraku kite bole diam dan berdiri tegak..knape time azan xleh diam n hayati sebaiknya kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum rieda,

      Tu la kan rieda....bukannya susah mana pun,cuma diam sat ja kan.....

      Delete
  16. betul tu..kite selalu alpa..
    terima kasih krn mengingatkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum KhaiRin,

      Ya sama Anies.....
      Sama2lah kita ingat mengingatinya ya....

      Delete
  17. sbb tu kena jar anak2 dari awal bila azan jer kena diam dan ckp slow2 jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum fieda,

      Betoi tu fieda.....apa pun atas kebiasaan dan kesedaran kan...

      Delete
  18. Replies
    1. Assalamualaikum UniMeOw,

      Ya Aminnnnn......

      Delete
  19. tq atas pkongsian info tu..saling igt mgingati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Qasey,

      Ya sama...
      Ya betoi tu...semoga kita semua saling ingat mengingati diantara satu sama lain ya Qasey...

      Delete
  20. Replies
    1. Assalamualaikum LYAfrina,

      Ya betoi tu LYAfrina,mesti dan sentiasa kena menghormatinya....

      Delete
  21. nice info kan... pesanan buat diri sy sendiri yang adakalanya lalai dan terlupa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum dwaty,

      Ya dwati...Kak Ros pun sama,kita ni manusia biasa memang sering terlalai kan dwaty...sama2lah kita semua saling ingat mengingatinya ya.....

      Delete
  22. assalam ros..thanks mengingatkan !!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum mama,

      Waalaikumsalam.....
      Sama2 mama....semoga kita semua sentiasa beringat ya mama.....

      Delete
  23. mute volume tv bila b'kumandang azan di surau berdekatan tapi masa tu juga la terlonjak2 hati ni nak dengar apa yg dibualkan di tv... semuanya kerja syaitan laknatullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum sudipVSsenduk,

      Ya...betoi tu sudipVSsenduk.....syaitan ni memang depa tak akan berputus asa dan jemu menghasut manusia ni kan...semoga kita semua boleh melawannya...

      Delete
  24. aamiin..alhamdulillah, entry yang bermakna..tima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Tihara,

      Ya..sama2 Tihara....sama2lah kita semua ingat mengingati ya....

      Delete
  25. kalau kat kelantan kat pasar org akan benti seketika berniaga bg laluan pd azan berkumandang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wan nurul hezrina,

      Sangat bagus kan...tapi pasai apa kat sana ja kan wan....

      Delete
  26. betul tu kak..kene hormat azan..tq utk reminder yg berguna ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum CaDLyNN,

      Ya sama2.....semoga kita semua sentiasa beringat ya CaDLyNN.....

      Delete
  27. Terima kasih untuk peringatan ni. Good entry...salam perkenalan, M follow sini..

    ReplyDelete
  28. amin...

    kadang tu banyak orang tak ambik kisah pun bila azan....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails