Sahabat adalah perisai diri

Friday, September 21, 2012

Penyakit Gout Tanda, Rawatan Dan Cara Pencegahannya...

Assalamualaikum,
Ini adalah satu lagi jenis penyakit yang amat membimbangkan kita... kalau dah dia hinggap tu memang susah lah nak sembuh...

Ehsan google..

Gout adalah sejenis penyakit akibat berlebihan asid urik di dalam badan.
Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin.
Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin).
Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi.
Ia adalah salah satu penyakit yang paling lama dihidapi manusia, sejak zaman dahulu kala lagi.
Pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan, kini dengan kemajuan dalam bidang perubatan, gout boleh dikawal.
Ia sering dihidapi oleh kaum lelaki dalam lingkungan usia antara 30 hingga 60 tahun.
Ia jarang sekali dihidapi oleh kaum wanita sebelum putus haid.


Tanda2 Gout

1.Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki.

2.Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.

3.Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman.

4.Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.

5.Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.

6.Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.

7.Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

Komplikasi

1.Asid urik boleh berkumpul di bawah kulit membentuk benjolan di panggil ’tophi’

2.Dalam saluran urinari (air kencing), ia boleh berkumpul membentuk ’batu karang’.

3.Penghidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti:

Kegemukan
Darah tinggi
Hiperlipidemia
Diabetes

Rawatan

Gout adalah suatu penyakit yang boleh sembuh tetapi anda harus mengambil langkah-langkah untuk mengatasinya.

Rawatan serangan akut

Rawatan Jangka Panjang

Oleh kerana gout disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan, anda haruslah mengelakkan faktor-faktor yang boleh menambahkan paras asid urik.

Pemakanan

Di bawah disenaraikan makanan yang kaya dengan purin:.

ELAKKAN DAN KURANGKAN MAKAN

Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal dan otak

Ikan bilis, kembung, sardin

Daging cincang

Ekstrak daging, ragi (seperti Marmite) dan kiub rebusan daging

Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang

Asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam

Peanuts, lentil, beans and peas

Poultry

Roti jagung dan bijirin

Pencegahan

Rehatkan sendi semasa serangan gout.

Ubat-ubatan anti-radang berkesan untuk mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Walaupun ia boleh mendatangkan kesan sampingan seperti sakit perut. Jika digunakan dalam jangka masa yang singkat, kesan sampingan jarang berlaku.

Ubatan lain seperti colchicine juga boleh diambil. Walaupun ia amat berkesan, ia boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit-birit (Peringatan: Colchicine hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor)

Steroid (Peringatan: Steroid hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor)

Lazimnya cecair steroid disuntik terus ke sendi yang radang

Pil steroid boleh diambil dalam jangka masa yang pendek jika penghidap tidak boleh mengambil ubat-ubatan yang lain. Walaubagaimanapun, ianya tidak boleh diambil berpanjangan.

Sentiasa peka terhadap tanda-tanda awal serangan. Jika rawatan dimulakan awal, penyakit ini tidak akan melarat.

Menjaga berat badan – kegemukan boleh mengganggu keupayaan badan untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan (Klik di sini untuk keterangan lebih lanjut..)

Mengelakkan minuman keras

Pemakanan – elakkan pengambilan makanan yang mengandungi purin yang tinggi

Sesetengah daging binatang, makanan laut, kekacang mengandungi purin yang tinggi.

Ubah cara hidup anda untuk memastikan paras asid urik yang normal

Amalkan cara hidup sihat untuk mengelak dari menghidap penyakit-penyakit yang berhubungkait dengan gout

Apabila mengambil Allopurinol, ianya perlu diambil secara berterusan.

Jangan mengubah atau menghentikan dos Allopurinol semasa serangan gout.

Minum banyak air

Gout boleh diwarisi tetapi faktor persekitaran juga memainkan peranan

Gout adalah penyakit yang boleh dirawat. Pada zaman dahulu, gout merupakan salah satu penyebab kerosakan dan kecacatan sendi. Pada hari ini, dengan rawatan yang baik, ianya boleh dikawal.

Adalah penting untuk mengamalkan cara hidup sihat.

Benarkah Gout Penyakit Orang Kaya?

Tidak, gout boleh menyerang sesiapa sahaja. Walau bagaimanapun, meminum alkohol dan pemakanan berlebihan boleh dikaitkan dengan kejadian penyakit gout.

60 comments:

  1. owh..gitu...abah sy sblom ni pun kne gout..mmg kne pntang la...skang Alhamdulilah da ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Mira,

      Susah bila dah terkena penyakit ni kan Mira....kena berpantang selalu,tambahan pulak sakit kat sendi2....tu yang tak tahan sangat tu..
      Alhamdulillah lah abah Mira dah sembuh...

      Delete
    2. alhamdulillah....boleh tau cara mira mengubati ayah mira drpd penyakit itu....zain.......

      Delete
    3. Hi there. I read articles title “To Those Having Gout Problem” mentioned that a special gout remedy call gout papaya green tea extract extremely good to help cure gout issue. See the article at:
      http://kidbuxblog.com/to-those-having-gout-problem/

      Delete
    4. Ros...nk tau cara rawatan yg berkesan goat ni bleh...

      Delete
    5. Ros...nk tau cara rawatan yg berkesan goat ni bleh...

      Delete
  2. Abang ipar kakak ada penyakit ini. Banyak kena berpantang sampai taugeh pun kena elak sebab apa juga jenis kekacang dia tak boleh makan. Tapi ubat yg dia consume dapatlah dia kadang langgar pantang macam makan rendang daging itupun tak boleh banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum kakzakie,

      Tu la kan kakzakie....bab nak kena pantang ni yang tak tahan tu he.he...Semoga abg ipar kakzakie cepat sembuh...

      Delete
  3. mintak mintak dijauhkan la dari penyakit ni semua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Nur Anis,

      Ya la Nur Anis,semoga dijaukkan Allah dari semua penyakit2 yang merbahaya...Selalu lah ingatkan Allah,dan jaga kesihatan ya Nur he.he...

      Delete
  4. assalam ros..thanks share info tentang gout ni..

    ReplyDelete
  5. Assalammualikum...

    Terima kasih atas info nie...yer.

    mselim3

    ReplyDelete
  6. Although business nо world-beatеr, he
    cаn colleсt the caѕh fгom that bank.
    Аre tωo ρercent of them would reveal a" fib, fallacy or some outright lie. What is my target market?

    My web blog - internet marketing website

    ReplyDelete
  7. Asalam, kak thanks for the info. One question. Jika seseorg mengidap penyakit gout, perlu ke die ambil mknan tambahan utk mengatasi penyakit ni? Hmm

    ReplyDelete
  8. Asalam, kak thanks for the info. One question. Jika seseorg mengidap penyakit gout, perlu ke die ambil mknan tambahan utk mengatasi penyakit ni? Hmm

    ReplyDelete
  9. So, pay attention to problems that may be considered for this home business
    model to work and for content to match up with home business tactics that the major search engines," goes one popular one. During the course I also learned that the search engine. It can be fun poking around in the innards of these search engines and worst it may drive away users and potential clients. They are well versed in implementing on-page and off-page techniques of search engines.

    My weblog; google search engine ranking

    ReplyDelete
  10. Tq sharing info ttg penyakit gout..banyak yg br sy tau.
    Jemput melawat blog sy http://ummifayyadh.blogspot.com
    Tqvm

    ReplyDelete
  11. Tq sharing info ttg penyakit gout..banyak yg br sy tau.
    Jemput melawat blog sy http://ummifayyadh.blogspot.com
    Tqvm

    ReplyDelete
  12. gout ni jika dah hinggap kat badan maknanya melekat la dia...sebelum kena makan xingat dunia..dah kena merana la jawabnya...untuk sesiapa yang ayah atau sedara yang kena gout ni cuba tgk page ni..ramai yang dah cakap keberkesanannya..https://www.facebook.com/penawardanubatgout
    mana tahu berkesan pulak pada yang memerlukan..just sharing..

    ReplyDelete
  13. Risau plak saya.. sbb ibu jari kiri sy mcm rasa sakit dlm sbulan dah.. adakah sy dah kena sakit gout ni..

    ReplyDelete
  14. saya banyak tanam sayor bayam, kalau tak leh makan, sayor apa yg sesuai untuk di makan ??

    ReplyDelete
  15. Thanks for sharing..
    http://nutribiolife.blogspot.com/search/label/ViVix?m=0

    ReplyDelete
  16. jom jana income dengan hanya beli DOUBLE STEM CELL boleh merawat 1001 penyakit, gout, sakit sendi, ibu lepas bersalin nak kecutkan rahim, sakit lutut dan sebagainya... whatsapp 01118707308

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum....
    pemakanan B'young secara berterusan insyallah dapat merawat penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, darah rendah, kanser hati & segala jenis kanser yang lain, lemah jantung, strok, gout, penyakit sendi yang teruk dan lain2 lagi penyakit yang merbahaya... jadi rawatan yang terbaik juga adalah dengan kaedah pemakanan yang sihat.. anda dibekalkan dengan pemakanan b'young yang amat terkenal dengan kehebatannya yang banyak memulihkan penyakit2 kronik.. jgn membazir duit anda untuk sesuatu yg tidak pasti... beralihlah kepada produk pemakanan b'young yang dijamin dapat membantu anda pulih daripada penyakit2 kronik.. anda akan merasa kesannya yang hebat hanya dalam masa 3 hari ke seminggu(bergantung kepada individu).. dan pada peringkat awal dinasihatkan berterusan mengambil produk tersebut dengan 3 kotak untuk kesan berterusan yang lebih baik... CUBALAH.. ANDA PASTI PUAS HATI TAK TERHINGGA DAN AMAT BERBALOI!!! LENYAPKAN KESENGSARAAN ANDA DARI MENGHIDAP PENYAKIT KRONIK DENGAN PRODUK PEMAKANAN B'YOUNG YANG HEBAT INI!!!
    Sila hubungi saya sekiranya berhajat untuk mencuba di 019-2318753

    ReplyDelete
  18. Minta share yerrrr..

    ReplyDelete
  19. salam..sy pun ada jugak terkena sakit camni..mmg perit berdenyut2 tapi saya ambil ubat di laman web ini :Rhizoplus - Penawar Gout, Resdung & Migrain Paling Mujarab

    Alhamdulillah beransur kurang sekarang..xsalah nak cuba, yang penting kita ikhtiar & berdoa pd allah supaya sakit kita disembuhkan..

    ReplyDelete
  20. Kena betul2 byk minum air masak..jgn putus makan ubat doctor.ni penyakit dtg dari diri kita.benti2 la makan kat kedai makan kat luar tu silap aribulan kena blacan n seafood pun boleh tergolek.blajar-blajar la awalkan bangun masak sendiri bawak bekal gi keje..ape saja benda yg diawet peram dlm tin mahupun dibotolkan tu (apa2 yg berexpired date boleh sampai setahun) jauhkan lah lelagi air batu dan air sejuk yg disimpan dalam refer.maaf lah cerita panjang lebar kat sini..reading gout sy 8.0 je.. Sesape yg saspek gout tu gi lah buat blood-test..pastu start jauh kan lah diri anda dan generasi anda dari kekacang,bercuka,berperam,sayur yg menjalar,air bergas,air sejuk n batu,udang sotong kerang ketam dan daging lembu serta organ dlmnya dan organ ayam bagai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape pun sebelum membuang duit membeli supplement ke ape ke.. Gi lah jumpa doktor dapatkan pengesahan jenis penyakit kita dahulu.sy ni bukannya orang berduit pun..semua spital sy gi semuanya spital kerajaan dan sy suka jumpa doktor biau pun kena tggu lama sampai 10kali dh pusing baca surat khabar.

      Delete
  21. Bagus juga kite kena buat ujian darah dulu baru kite tahu penyakit kite tahap mana....

    ReplyDelete
  22. Bagus juga kite kena buat ujian darah dulu baru kite tahu penyakit kite tahap mana....

    ReplyDelete
  23. Info Gout : http://www.bbpluscollagen.com.my/2014/01/testimoni-gout-garam-buluh.html

    ReplyDelete
  24. Saya umur baru 16 tahun tapi saya rasa kena gout sebab sebelum ni adaa makan pulut kuning

    ReplyDelete
  25. sy ni yg umo 21 pon da kne pnyakit ni..cobaan...

    ReplyDelete
  26. Yup..xsangka dpt sakit gout ni...ujian bt

    ReplyDelete
  27. salam..Bg sesiapa yg myai msalah gout..saya sedia membantu meringankan beban penyakit saudara saudari,setiap penyakit pasti ada penawarnya,cuma kita sbg mnusia perlu brtusaha dan ikhtiar mencari penawar...mak saya pengidap penyakit gout 4 thn lps..bila penyakit gout menyerang mesti kna suntik,last2 bertahan kjap je..lma2 dtg blk...suatu hri saya diperkenalkan olh rakan kpd seorg dr homopati dan dia suggest satu produk yg sgt bgus dan ramai org yg xthu..benda dah lma tpi terkenal dikalangan org cina..produk berasaskan aloevera dan pemakanan sunnah...lps sebulan amal produk ni mak saya semakin sihat dan goutnya x menyerang lgi...tubuhnya lbh bertenaga...terima kasih forever yg telah memberi sinar dlm hidup kami dgn berkat Allah swt...sesuatu yg baik mesti dikongsi...sesiapa yg ingin thu info ttg produk blh whatapp saya ditalian 0148111556 en ruslan

    ReplyDelete
  28. Bapa saya penderita gout selama 20 tahun...

    Alhamdulillah sekarang doktor sendiri terkejut melihat kadar uric asid kembali normal.
    Saya sudi berkongsikan pengalaman ayah saya kepada anda semua

    http://vitaminforme.blogspot.com/search/label/SET%20GOUT

    ReplyDelete
  29. Try madu lebah ke lulut. Tel p'njang 0194179458

    ReplyDelete
  30. Try madu lebah ke lulut. Tel p'njang 0194179458

    ReplyDelete
  31. Cuba guna pati minyak cucur atap...sapu kat kawasan gout secara direct...

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum ...anda bermasalah penyakit gout...mai whatsapp 0176607841. Saya akan bantu anda cara yang mudah dan berkesan

    ReplyDelete
  33. Seram pulak tengok tangan macam tu..huhu.. habis jari nak buat kerja pun tak boleh. Camana nak buat tu? Dia ada masalah sendi kan? aduiii

    Pernah sekali tu dalam seminar presenter tayang video lutut kena bedah sebab lutut pesakit itu sudah sakit yang teramat sangat. Nak tengok sebelah mata pun takut... dengar bunyi mesin, bunyi ketuk-ketuk dah macam bunyi orang bertukang nak buat rumah pun ade! huhuhu ape pun sama-samalah kita jaga kesihatan lutut dan sendi agar tak kena operate macam dalam video operation lutut tu... seram weh!

    ReplyDelete
  34. Ada akak seoffice sakit gout, dari segi luaran mcm tak ada apa2, tapi hanya org yg kena yang rasa sakitnya. Yg penting bnyk minum air dan jaga pemakanan kan..

    ReplyDelete
  35. Jika tak dirawat dengan baik akan menyebabkan sakit Arthritis dan juga Batu Karang

    ReplyDelete
  36. Awal tahun 2015 datuk saya ada bagi resepi gout yg hebat. Itupun kerana datuk saya adalah pengidapnya. Bermcm2 Ubat dan rawatan tlh digunakan. Semuanya tak menjadi. Nak dijadikan cerita jiran sebelah ada bagi benda Allah ni. Selepas sapu 2-3 Kali terus blh bangun, tak payah le sembahyang duduk lagi. Untuk yg benar2 kena gout blh email. Cuba tak salah. Manalah tahu dengan izin ia ok

    ReplyDelete
  37. Awal tahun 2015 datuk saya ada bagi resepi gout yg hebat. Itupun kerana datuk saya adalah pengidapnya. Bermcm2 Ubat dan rawatan tlh digunakan. Semuanya tak menjadi. Nak dijadikan cerita jiran sebelah ada bagi benda Allah ni. Selepas sapu 2-3 Kali terus blh bangun, tak payah le sembahyang duduk lagi. Untuk yg benar2 kena gout blh email. Cuba tak salah. Manalah tahu dengan izin ia ok

    ReplyDelete
  38. Banyaknya info tentang gout di sini. Terima kasih kerana berkongsi.

    ReplyDelete
  39. Pilihan atlernative untuk sihat & kesembuhan Gaut dengan OptiPlus
    http://ioptiplus.blogspot.my/

    ReplyDelete
  40. Penambahan ilmu baru, suami batu pergi check darah,kandungan asid tinggi ttp masih terkawal, tq atas perkongsian ilmu dpt sy pratikkan utk jaga pemakanan suami, agar kandungan asid kembali normal

    ReplyDelete
  41. Tak tau mane2 tmpat yang boleh mengubat gout ni..urgent..

    ReplyDelete
  42. Sori..saya nk tanya..tau tak mane2 tempat yg boleh merawat gout ni..

    ReplyDelete
  43. Sori..saya nk tanya..tau tak mane2 tempat yg boleh merawat gout ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh la cuba alovera gel.. Sbb ia memperbaiki n memulihkan dalaman yang menjadi punca penyakit
      Ila 0182755518

      Delete
    2. Boleh la cuba alovera gel.. Sbb ia memperbaiki n memulihkan dalaman yang menjadi punca penyakit
      Ila 0182755518

      Delete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. wah bagus share perkara macam ni..

    ReplyDelete
  46. gout tak kenal umur.. kalau kita makan daging merah lebih banyak daripada sayur memang senang kita kena serang gout nih

    ReplyDelete
  47. bukan senang nak sembuhkan tapi kena ada usaha dan harus mencegah dari awal lagi. Sini saya ada juga buat artikel mengenai ubat gout buatan rumah . Sharing is caring

    ReplyDelete
  48. bukan senang nak sembuhkan tapi kena ada usaha dan harus mencegah dari awal lagi. Sini saya ada juga buat artikel mengenai ubat gout buatan rumah . Sharing is caring

    ReplyDelete
  49. Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat...

    SiLa KLik Sini

    ReplyDelete
  50. salam saya ada penawar utk sembuh kan gout..berminat boleh hubungi saya

    https://penawarpenyakitgout.blogspot.my/

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails