Sahabat adalah perisai diri

Saturday, September 15, 2012

TERKINI: Misteri Empat lelaki Dan Seorang Perempuan Hilang Di Lata Bayu

Assalamualaikum,
Memang misteri kan...kita tak tau pun kejadian ni betoi ka dak,pasai cerita ni hanya berdasarkan maklumat dari sistem radio amatur yang digunakan oleh kumpulam ni saja tak dak bukti lain dah yang menunjukkan bahawa depa ni ada kat dalam hutan tu.......tapi kalaulah kejadian ni betoi berlaku,takziah dan Al Fatihah buat seorang mangsa yang meninggal dunia semoga rohnya diterima disisi Allah....mai lah sama2 kita semua mendoakan keselamatan budak2 nih....dan berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan orang ramai mencari dan menyelamat....

Kumpulan berkenaan dilaporkan sesat di kawasan hutan ini.

Mangsa sesat maut dipatuk ular

BALING - Salah seorang daripada empat lelaki dan seorang perempuan yang sesat dalam hutan berdekatan Pusat Peranginan Lata Bayu, Baling dilaporkan mati akibat dipatuk ular manakala seorang lagi tenat setelah dua hari berada dalam hutan tersebut.

Kejadian itu dimaklumkan salah seorang rakan mangsa menerusi sistem radio amatur yang digunakan kumpulan terbabit.

Kelima-lima mangsa yang dikatakan berasal dari Selangor itu tidak sempat menyampaikan maklumat lengkap mengenai kedudukan dan identiti mereka setelah sistem radio yang digunakan itu tidak dapat berfungsi.

Keadaan itu mengakibatkan komunikasi antara kumpulan berkenaan dengan pengguna radio amatur lain terputus seterusnya menyukarkan operasi mencari dan menyelamat.

Ketua Polis Daerah Baling, Superintendan Mat Daud Mat Hassan berkata, kejadian itu disedari setelah kumpulan berkenaan memancarkan isyarat kecemasan menerusi radio amatur mereka pada jam 10 malam kelmarin.

Penduduk setempat memenuhi pekarangan Lata Bayu untuk mendapatkan maklumat kejadian.

Rakan radio amatur turut sama dalam operasi mencari mangsa.


Menurutnya, isyarat itu diterima pengguna radio amatur seluruh Semenanjung Malaysia sebelum dilaporkan kepada pihak berkuasa di sini, termasuk penduduk kampung.

“Kali terakhir kumpulan itu dihubungi pada jam 7 pagi semalam. Salah seorang rakan kumpulan itu sempat memaklumkan mereka berada di kawasan cerun dan seorang rakan mereka meninggal dunia akibat dipatuk ular dan seorang lagi sedang tenat,” katanya kepada Sinar Harian.Katanya, kumpulan radio amatur di sini cuba dapatkan maklumat lengkap mengenai kumpulan itu, tetapi tidak berhasil setelah radio yang digunakan kumpulan itu tidak berfungsi.

“Justeru, kita tidak mengetahui berapa lama mereka berada di dalam hutan berkenaan, termasuk maklumat ahli keluarga mereka.
“Polis juga tidak terima laporan perjalanan ke hutan oleh kumpulan terbabit sebelum ini dan menyukarkan pihak berkuasa mendapatkan maklumat dan menjalankan siasatan,” katanya.Lancar operasi menyelamat

Mat Daud berkata, operasi mencari dan menyelamat melibatkan polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan awam, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) termasuk penduduk kampung dan pertubuhan sukarelawan dilancarkan pada jam 3 pagi sehingga 7 pagi semalam.

Operasi yang diteruskan pada jam 9 pagi itu tidak menemukan sebarang petanda mahupun jejak kumpulan berkenaan.

Menurutnya, penduduk yang berpengalaman di dalam hutan juga tidak menemukan sebarang jejak walaupun telah mencari sejauh tiga kilometer di dalam hutan tersebut.

“Namun begitu, anggota yang terlibat masih lagi berjaga di pekarangan Lata Bayu sehingga jam 6 petang ini (semalam). Setakat ini, kita masih menunggu maklumat lengkap terutama laporan polis oleh ahli keluarga kumpulan tersebut.
“Laporan berkenaan sedikit sebanyak dapat mengesahkan kejadian itu benar-benar berlaku ataupun hanya penipuan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab,” katanya.Terdapat beberapa penduduk yang mendakwa ternampak kelibat salah seorang lelaki yang melambai ke arah mereka ketika operasi menyelamat dilakukan.

Penduduk yang hanya mahu dikenali Mat berkata, terdapat seorang mangsa yang tidak berbaju dan berseluar pendek melambai ke arah kumpulan penyelamat awal pagi semalam.

Menurutnya, dia bersama rakan-rakannya memberikan salam dan melaungkan azan ke arah lelaki berkenaan yang berada 50 meter dari kedudukan mereka.

“Salam kami dibalas, malah lelaki itu turut melaungkan azan. Jadi, saya dan rakan-rakan pun bergerak ke arah lelaki berkenaan kerana yakin lelaki itu adalah salah seorang mangsa yang sesat dalam hutan itu.
“Namun, setelah sampai ke lokasi lelaki tersebut, lelaki itu hilang tanpa sebarang jejak,” katanya kepada Sinar Harian.Katanya, kejadian itu tidak melemahkan semangatnya kerana ia merupakan kejadian yang sering berlaku dalam hutan.

“Kita akan meneruskan operasi mencari kerana bimbang sesuatu yang lebih buruk berlaku kepada kumpulan tersebut,” katanya.Mat berkata, kejadian yang pertama kali berlaku di kawasan itu turut menimbulkan beberapa persoalan dalam kalangan penduduk setempat, termasuk pasukan penyelamat.

“Kami tidak ada maklumat lengkap dan sahih mengenai kejadian ini. Ia hanya berdasarkan maklumat menerusi sistem radio. Namun, kita akan terus mencari sehinggalah mendapat kata putus daripada pihak berkuasa,” katanya.


3 comments:

  1. Selalu jugak kita baca kisah2 begini di akhbar. Nasihat kpd mereka yg ingin memasuki hutan, bacalah doa2 yg sepatutnya, maklumlah kita tidak tahu apa yg menghuni kawasan2 tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Norhaizan,

      Betoi tu Norhaizan...kat dalam hutan ni banyak penghuninya cuma kita tak nampak depa ja....Apa pun walau kemana saja kita nak pi,kenalah beringat dan berhati2 kan Norhaiza,...

      Delete
  2. Kes nie kes tipu...menyusahkan semua pihak.Ada pihak tak bertanggungjawap menyalah guna kemudahan dan secara haram menggunakan repeater radio amatur utk membuat pancaran palsu.Semua pihak sedang menjejak orang yg bertanggungjawap.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails