Sahabat adalah perisai diri

Thursday, November 15, 2012

Tip Menjaga Gigi...

Assalamualaikum,
Mempunyai gigi yang putih dan sihat ni adalah impian setiap kita semua kan.... Kalau gigi kita sakit...., mood kita nak buat kerja apa pun akan hilang...nak bersembang ngan orang pun dah tak mau dah....Bagi sapa2 yang besa rasa sakit gigi ni,depa taulah macam mana rasanya...kak Ros dah pernah rasa dah he.he...sakit sangat..
Tak kurang jugak yang maukan gigi yang putih sebab gigi yang putih ni kelihatan lebih bersih berseri,nampak segar dan jugak nampak cantik. Disini ada beberapa tips untuk mengelakkan gigi sakit dan menjadi kuning.


Atasi gigi kuning...

1.Elakkan meminum kopi dan jus anggur merah secara kerap. Biasanya kedua-dua minuman ini meninggalkan kesan warnanya secara kekal di gigi kita.

2.Makan banyak sayur kerana sayur boleh membersihkan gigi secara semulajadi.
Tukar berus gigi kita sekurang-kurangnya sekali sebulan.

3.Minum jus atau makan buah strawberi kerana buah ini mengandungi zat yang memutihkan gigi kerana buah tersebut mengandungi kadar vitamin C yang tinggi.

4.Berus gigi sekurang-kurangnya sekali dalam 12 jam.

5.Menggosokkan kulit buah pinang yang berserabut tu pada gigi jugak dapat memutihkan dan menguatkan gigi kita... Lakukan dengan teratur agar hasilnya dapat bertahan lama.
Hindari merokok. Merokok adalah cara tercepat untuk mengubah warna gigi menjadi kuning.


Atasi sakit gigi...

1.Memeriksa gigi secara rutin - Kunjungi doktor gigi setiap 6 bulan sekali walaupun kita tak merasakan sakit gigi. Hal ini diperlukan agar doktor dapat mendeteksi lubang kecik yang terjadi pada gigi yang memicu munculnya sakit gigi dan dapat ditangani segera agar lubang tidak semakin besar. Dapat jugak dideteksi bagian gigi yang tidak rata atau berlekuk yang dapat menyebabkan gigi susah dibersihkan.

2.Meberus gigi secara teratur dan pada waktu yang tepat –
Selepas sarapan dan malam sebelum tidur adalah waktu yang tepat untuk memberus gigi. Air liur tidak banyak keluar pada waktu kita tidur, sehingga gigi akan rosak bila kita membiarkan sisa makanan pada gigi tanpa memberusnya. Air liur berguna untuk memlindungi gigi daripada bakteri penyebab gigi berlubang.

3.Memberus gigi dengan cara yang benar – Walau memberus gigi telah dilakukan secara teratur namun bila dilakukan dengan cara yang tak betoi, tentu hasilnya tidak akan maksimal. Cara yang betoi adalah dengan memberus ke arah bawah untuk gigi depan (gigi seri) bagian atas, memberus gigi ke arah atas untuk gigi depan bagian bawah dan memberus secara mendatar untuk gigi geraham. Memberus gigi geraham hendaknya dilakukan lebih lama, karena pada gigi ini berpotensi menempelnya sisa-sisa makanan.

4.Kumur setelah makan – Memberus gigi tak mungkin dilakukan tiap kali habis kita makan..., maka cara yang terbaik adalah berkumur-kumur agar sisa makanan tidak terus menempel dan mengurangi keadaan asam dalam gigi.

5.Gunakan benang gigi untuk mengeluarkan sisa makanan - Sisa makanan yang tertinggal, hendaknya tidak dikeluarkan dengan menggunakan tusuk gigi. Penggunaan tusuk gigi dapat menyebabkan celah antar gigi semakin besar disamping dapat menyebabkan luka pada gusi.

6.Gunakan pasta gigi yang mengandung fluorida – Fluorida merupakan salah satu bahan pembentuk email gigi. Adanya zat ini dapat mencegah pembusukan pada gigi.

7.Makan makanan yang berserat – Mengkonsumsi sayuran atau buah terbukti dapat membuat gigi lebih kuat dan mencegah terjadinya gigi berlubang.

8.Kurangi makanan yang mengandung gula dan tepung - Makanan jenis ini bila tertinggal di gigi disaat ada bakteri maka akan menyebabkan asam yang membuat gigi berlubang. Kerana, gigi yang berlubang bukanlah disebabkan ulat seperti anggapan orang pada zaman dahulu. Teori ini bertahan hingga tahun 1700-an hingga Willoughby Miller seorang dokter gigi Amerika yang bekerja di Universitas Berlin menemukan penyebab pembusukan gigi. Ia menemukan bahwa lubang gigi disebabkan oleh pertemuan antara bakteri dan gula. Bakteri akan mengubah gula dari sisa makanan menjadi asam yang menyebabkan lingkungan gigi menjadi asam (lingkungan alami gigi seharusnya adalah basa) dan asam inilah yang akhirnya membuat lubang kecil pada email gigi.

Nak tau maklumat lebih lanjut mai masuk sini..(kat gambar).. berminat nak daftar,ada link kat atas ni...jangan dok risau daftar free ja.....

8 comments:

  1. Err..saya tak tukar berus sebulan sekali..

    Saya suka kumur lps mkn. Tapi segan nk buat bila mkn kat luar.

    ReplyDelete
  2. baru bln lps g cuci gigi..rasanya dah dua thn kot x buat..huhu

    ReplyDelete
  3. paling tak tahan kalau sakit gigi...menyiksakan...

    ReplyDelete
  4. tqs.. tapi sangat takut nk jumpa dentist....

    ReplyDelete
  5. tahun ni belun jumpe dentis lagi...

    ReplyDelete
  6. tq, tips yang bagus. angah selalu ada masalah bengkak gusi...rasa nak tercabut semua gigi..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails