Sahabat adalah perisai diri

Saturday, December 8, 2012

Kopi Najis Gajah Pulak Dah...

Assalamualaikum,
Macam2 lah selera manusia ni kan....suka makan benda yang pelik2..dulu Kak Ros dengar kopi dari najis musang,ni dari najis gajah pulak dah....ishhhh kembang tengkuk Kak Ros bila dok teringat macam mana kopi ni diproses..

ISTERI seorang pengembala gajah mengambil biji kopi daripada najis haiwan itu.

BANGKOK - Kira-kira 20 ekor gajah mengeluarkan najis yang mengandungi biji kopi di sebuah pusat pemuliharaan haiwan itu di wilayah Chiang Rai, utara Thailand.

Gajah-gajah itu diberikan makan biji kopi yang kemudian dikeluarkan bersama najis haiwan tersebut.

Biji kopi itu dijual pada harga AS$1,100 (RM3,361) bagi setiap satu kilogram (kg) yang merupakan antara yang termahal di dunia.

Kopi yang dihasilkan daripada najis haiwan itu dikenali sebagai Black Ivory.

Beberapa hotel mewah di dunia menawarkan minuman tersebut kepada para pelanggan pada bulan lalu yang bermula di utara Thailand diikuti Maldives dan kini Emiriyah Arab Bersatu.

Harga untuk secawan kopi itu ialah AS$50 (RM152.77).

"Apabila seekor gajah memakan biji kopi, perut haiwan itu menguraikan protein yang terdapat pada kopi yang menjadi punca utama ia menjadi pahit," kata Blake Dinkin yang membelanjakan AS$300,000 (RM916,649) untuk memajukan penghasilan kopi tersebut.

Sebelum mengemukakan cadangan kepada Yayasan Gajah Segi Tiga Emas yang mengendalikan pusat pemuliharaan itu, Dinkin menyatakan dia bekerjasama dengan seorang pakar haiwan yang berpangkalan di Kanada untuk melakukan ujian darah di beberapa zoo gajah.

Ujian itu menunjukkan gajah-gajah berkenaan tidak menyerap sebarang bahan kafeina kerana memakan biji kopi.

Menurutnya, gajah memakan 33kg biji kopi untuk menghasilkan 1kg kopi Black Ivory.

"Rasa kopi itu menakjubkan," kata isteri seorang warga Amerika Syarikat, Asleigh Nelson di sebuah hotel.

Sebelum ini, Indonesia turut terkenal dengan kopi luwak yang dihasilkan menerusi najis musang.- Agensi

Sumber

Nak tau maklumat lebih lanjut mai masuk sini..(kat gambar).. berminat nak daftar,ada link kat atas ni...jangan dok risau daftar free ja.....

8 comments:

  1. eee..awat la manusia nie..esok2 kopi taik apa pulak yg dikatakan lebih sedap plak...mmm manusia..manusia...

    ReplyDelete
  2. macamane sedap sekalipon, cheqkaq tak sanggup minum..hahaha

    ReplyDelete
  3. nasib baik.. hana xminum kopi..

    ReplyDelete
  4. Geli tgk..camna lah nk minum..eeeeiiii..

    ReplyDelete
  5. he2x..geli nak minum kopi tu.. ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails