Sahabat adalah perisai diri

Thursday, December 20, 2012

Petua Nak Halau Lipas...

Assalamualaikum,
Hari ni kak Ros nak berkongsi satu petua dengan semua saudara kak Ros...Semoga semuanya sihat2 belaka hari ni.... Kak Ros dapat petua ni pun dari saudara kak Ros jugak....nak tau petua untuk apa? haaa...mai tengok dan baca kat sini....

Petua macam mana nak halau lipas.

Dalam rumah kak Ros ni semuanya geli dengan lipas ni. Kalau terjumpak ja lipas mesti riuh rendah satu rumah...lipas ni bukannya geli ja,dia juga kotor dan boleh membawa penyakit.selalunya kita nak halau lipas kita gunakan penyembur lipas yang ada banyak kat pasaraya tu ja kan...., tapi dia hilang sekejap ja pas tu ada balik.... Kalau ada sapa2 yang ada masaalah camni boleh lah cuba petua ni.




1. Ambil hujung timun atau pangkalnya dan letakkan di tempat yang ada banyak lipas.

2. Ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkan di tempat lipas membiak.

3 Kalau terlalu banyak sangat, sediakan ubi kentang yang di rebus dan lecek selepas itu campur dengan serbuk penaik dan gaul.gentel gentel letakkan di tempat yang ada lipas.

Cuba la, sebab kak Ros dah cuba... Alhamdulillah... menjadi gak la setakat nih... Eee... tengok gambaq pun dah meremang bulu roma... nggeee...

20 comments:

  1. Gmbr2 tu....nmpk menggelikan....huhuhu....

    Tp senang gak petua tu ye....:-)

    ReplyDelete
  2. Eeee...geli.
    Bagus petua tu...1st time dengar.

    ReplyDelete
  3. first time dengo petua nie... leh cube ni... adeh.. geli betul ngok lipas tue..

    ReplyDelete
  4. time ksh sbb share petua nih kak, mmg lah tak tau nk bt apa kt lipas2 tuh, skrg nih mak ngah sembur ngn ridsect tak pun ngn serai wangi... nnti nk cube petua yg akak bg nih, lgpun brg2 sume ada kt umah

    ReplyDelete
  5. lipas kurang kat umah sy kak..tp sejak kebelakangan ni cik st plk yg rajin bertandang kat umah..

    ReplyDelete
  6. geli geleman....di buatnya kak ros....tq kongsi info nie.....

    ReplyDelete
  7. kak rosss.. npe tepek pic camni.. geliii.. dhla sy mmg x suke lipas. huhu..
    oo, cmtu ea.. leh la try nnt.. tQ kak :)

    ReplyDelete
  8. bole guna ptua akak nanti..thanks kak..

    ReplyDelete
  9. ishhhh..akak ni..tunjuk gambo tu..geli geleman sy nengok..dah le mmg penakut lipas...eeee...tq share petua...

    ReplyDelete
  10. salam kak..
    terima kasih share petua ni..
    umah nisah ni boleh tahan ada lipas je..

    tapi kat umah nisah ni ada pembunuh tegar lipas.
    >> si kucing2 nisah, pantang nmpk lipas, di buat mcm bole smpi la lipas tu jd arwah.. hehhe

    ReplyDelete
  11. Tgk gambar lipas yg putih2 tu geli geleman..walaupun akak tak takut lipas…hheheeTerima kasih atas petua itu

    ReplyDelete
  12. tqs kak ros.. rumah lama ni mmg tempat lipas ni membiak dengan hebatnya..

    ReplyDelete
  13. cukup geli dgn serangga merayap-rayap ni,
    awal2 dah panjat kerusi kalau jumpa.. Eeeeeee

    lipas tak de, cicak banyak

    ReplyDelete
  14. Gelinya tengok lipas tu....
    Thanks kak berkongsi petua....

    ReplyDelete
  15. ee..banyaknya anak dia sekali beranak..nak copyla petua ni..TQ ya share.. ;)

    ReplyDelete
  16. Astarfirullah..geli tgk gambar tu..hehe..ishh betul ke jd petua mcm ni??..tak membuka selera lipas tu ke??..yela ade kentang lagi tu...huhu..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails