Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, February 27, 2013

Derita Budak Berusia Empat Tahun..

Assalamualaikum,
Allahhuakbar......Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya...dia masih kecik,tu lah yang buatkan hati Kak Ros lagi tersentuh bila melihatnya....Semoga dia tabah dan kuat menghadapi ujian dari Allah ni...dan semoga dia cepat sembuh pulih seperti sedia kala...
Sama2 lah kita semua menghulurkan bantuan dan mendoakannya....

ROSMIZA KASIM

Keadaan mata kiri Muhammad Azim ketika berada di rumahnya sebelum dibawa ke Hospital Kuala Krai dan dipindahkan ke HUSM Kubang Kerian.

Gambar terkini keadaan bonjolan pada mata Muhammad Azim ketika menerima rawatan di HUSM Kubang Kerian.

KOTA BHARU - “Ore tok sir mati lagi (Saya tidak mahu mati lagi) ummi.” Itulah luahan Muhammad Azim Nor Hazri kanak-kanak penghidap kanser mata yang dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) sejak awal bulan ini.

Walaupun Muhammad Azim sudah mengetahui penyakitnya itu amat kritikal namun, kanak-kanak tersebut berusaha melawan kesakitannya, apatah lagi seolah-olah mahu meyakinkan ibu bapanya yang dia masih kuat.

Kata-kata itulah yang memberi kekuatan bagi ibunya, Nik Zuraidah Nik Yali, 39, tatkala melihat anaknya berusia empat tahun itu terbaring dan mata terkebil-kebil kerana terpaksa menanggung penderitaan sejak dua tahun lalu.

Nik Zuraidah berkata, dia sendiri memberitahu anaknya berhubung penyakitnya berada di tahap keempat sebagaimana dinyatakan pihak hospital untuk persediaan awal bagi sebarang kemungkinan yang akan berlaku.

“Sebak hati saya ketika menceritakan tentang kematian bersama Muhammad Azim, namun saya gagahkan jua supaya dia mengerti keadaannya sekarang. Rupanya di sat sebegini pun dia kuat.

“Lebih menyedihkan saya dan juga menjadi pembakar semangat sehingga ke saat ini apabila anak kecil ini merenung kepada saya dan memberitahu dia tidak mahu mati lagi,” katanya.

Nik Zuraidah dari Kampung Keroh, Kuala Krai mengakui dengan kesengsaraan yang ditanggung oleh anak bongsunya itu, dia reda apa jua akan berlaku selepas ini kerana pelbagai usaha dilakukannya termasuk kerap kali dibedah.

“Saya sudah puas menangis, saya reda dengan ketentuan ALLAH uji kehidupan kami sekeluarga, namun selagi umur panjang kami tetap akan menjaga Muhammad Azim dengan baik,” katanya.

Nik Zuraidah yang kini terpaksa bergilir-gilir dengan suaminya, Nor Hazri Ahmad, 40, menjaga Muhammad Azim di HUSM juga memberitahu anaknya sebelum ini petah berkata-kata namun sekarang menjadi semakin pendiam.

“Sepanjang hari Muhammad Azim tidur dan sekali-sekali membuka matanya. Jika dahaga dia akan minta air dengan suara yang perlahan. Dia kurang makan kerana doktor memberikan susu khas membuatkannya kenyang.

“Dia hanya boleh minum menggunakan penyedut minuman kerana bonjol pada matanya menutup sedikit ruang mulutnya dan ini menyukarkannya minum seperti biasa,” katanya.

Kelmarin, Sinar Harian melaporkan penderitaan dilalui Muhammad Azim setelah disahkan menghidap retinoblastoma atau sejenis kanser mata kanak-kanak pada 2011.

Di samping itu, ibu bapanya mengharapkan gaji harian selain bantuan bulanan RM300 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk menampung perbelanjaan bagi menyara dua lagi tanggungannya.

Bagi mereka yang ingin membantu bolehlah menyalurkan sumbangan menerusi akaun Maybank Nik Zuraidah sendiri iaitu, 153029208754.


9 comments:

  1. subhanallah...semoga keluarga anak kecil ini tabah dan kuat menempuh dugaan

    ReplyDelete
  2. ya Allah..sedihnya saya tgk..semoga Allah membantu meringankan sakit dia..kecil lagik...tak tahu macam mana dia harungi sakit macam tu....

    ReplyDelete
  3. allhuakbar, KY ada baca jua semalam, semoga Allah memberi jalan dan kemudahan untuk keluarga ini aamiin

    ReplyDelete
  4. ya Allah...tabah sungguh mak dia..moga2 Allah permudahkan semuanya..

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul,
    Semoga Allah beri kekuatan dan tabah mengharungi segala ujian.

    ReplyDelete
  6. Allah hu akbar..menginsafkn..

    ReplyDelete
  7. Allahuakbar.
    Ada hikmah disebaliknya yg kita tak nampak. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Sabarlah sayang...

    ReplyDelete
  8. assalam ros..berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul..semuga adik azim cepat sembuh..amin..dan semuga apa pihak2 yg berkemampuan yg sudi menghulurkan bantuan..buat keluarga beliau..semuga tabah dgn ujian dr Allah.. :(

    ReplyDelete
  9. Innalillah...semoga diberi kekuatan dan dipermudahkan jalan untuk adik azim menghadapi ujian ini...kepada keluarga azim agar terus tabah dan dikuatkan semangat menjaga azim..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails