Sahabat adalah perisai diri

Thursday, February 28, 2013

Keajaiban Daripada Allah...

Assalamualaikum,
Ajal maut semuanya ditangan Allah...kalau kehendaknya..apapun tak akan mustahil kan...
Anugerah Allah  buat adik Muhd Syafiq ni...
Alhamdulillah dah sembuh pulih seperti sedia kala..

Oleh Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi

Bagan Serai: Seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun mendapat julukan ‘budak Superman’ berikutan masih hidup dan mampu berjalan walaupun selepas buah pinggang, limpa, tulang rusuk dan paru-parunya cedera teruk akibat dilenyek traktor mengangkut buah kelapa sawit.

Muhd Syafiq Abdul Hamid, 10, digilis traktor mengangkut buah sawit seberat lebih tiga tan ketika dalam perjalanan menuju pusat pengumpulan sawit Changkat Lobak, Alor Pongsu, di sini, jam 2.30 petang, 29 Januari lalu.

Pemeriksaan doktor mendapati Muhd Syafiq mengalami kecederaan organ dalaman yang teruk menyebabkan dia ditahan untuk menerima rawatan di hospital selama 26 hari termasuk 16 hari di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Taiping.

Bagaimanapun, bapanya, Abdul Hamid Dahaman, 48, berkata, keanehan berlaku kerana anak bongsunya itu bukan saja tidak menunjukkan kesan kecederaan fizikal teruk sejurus kejadian, malah kini mampu berjalan.



ABDUL Hamid menunjukkan kesan timbul tulang bahu kanan anaknya, Muhd Syafiq yang patah manakala isterinya menunjukkan surat pengesahan dari Hospital Taiping.

“Doktor turut menganggap apa yang berlaku ke atas Muhd Syafiq satu keajaiban daripada Tuhan kerana dia masih hidup biarpun banyak organ dalamannya cedera teruk,” katanya.


Wednesday, February 27, 2013

Derita Budak Berusia Empat Tahun..

Assalamualaikum,
Allahhuakbar......Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya...dia masih kecik,tu lah yang buatkan hati Kak Ros lagi tersentuh bila melihatnya....Semoga dia tabah dan kuat menghadapi ujian dari Allah ni...dan semoga dia cepat sembuh pulih seperti sedia kala...
Sama2 lah kita semua menghulurkan bantuan dan mendoakannya....

ROSMIZA KASIM

Keadaan mata kiri Muhammad Azim ketika berada di rumahnya sebelum dibawa ke Hospital Kuala Krai dan dipindahkan ke HUSM Kubang Kerian.

Gambar terkini keadaan bonjolan pada mata Muhammad Azim ketika menerima rawatan di HUSM Kubang Kerian.

KOTA BHARU - “Ore tok sir mati lagi (Saya tidak mahu mati lagi) ummi.” Itulah luahan Muhammad Azim Nor Hazri kanak-kanak penghidap kanser mata yang dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) sejak awal bulan ini.

Walaupun Muhammad Azim sudah mengetahui penyakitnya itu amat kritikal namun, kanak-kanak tersebut berusaha melawan kesakitannya, apatah lagi seolah-olah mahu meyakinkan ibu bapanya yang dia masih kuat.

Kata-kata itulah yang memberi kekuatan bagi ibunya, Nik Zuraidah Nik Yali, 39, tatkala melihat anaknya berusia empat tahun itu terbaring dan mata terkebil-kebil kerana terpaksa menanggung penderitaan sejak dua tahun lalu.

Nik Zuraidah berkata, dia sendiri memberitahu anaknya berhubung penyakitnya berada di tahap keempat sebagaimana dinyatakan pihak hospital untuk persediaan awal bagi sebarang kemungkinan yang akan berlaku.

“Sebak hati saya ketika menceritakan tentang kematian bersama Muhammad Azim, namun saya gagahkan jua supaya dia mengerti keadaannya sekarang. Rupanya di sat sebegini pun dia kuat.

“Lebih menyedihkan saya dan juga menjadi pembakar semangat sehingga ke saat ini apabila anak kecil ini merenung kepada saya dan memberitahu dia tidak mahu mati lagi,” katanya.

Nik Zuraidah dari Kampung Keroh, Kuala Krai mengakui dengan kesengsaraan yang ditanggung oleh anak bongsunya itu, dia reda apa jua akan berlaku selepas ini kerana pelbagai usaha dilakukannya termasuk kerap kali dibedah.

“Saya sudah puas menangis, saya reda dengan ketentuan ALLAH uji kehidupan kami sekeluarga, namun selagi umur panjang kami tetap akan menjaga Muhammad Azim dengan baik,” katanya.

Nik Zuraidah yang kini terpaksa bergilir-gilir dengan suaminya, Nor Hazri Ahmad, 40, menjaga Muhammad Azim di HUSM juga memberitahu anaknya sebelum ini petah berkata-kata namun sekarang menjadi semakin pendiam.

“Sepanjang hari Muhammad Azim tidur dan sekali-sekali membuka matanya. Jika dahaga dia akan minta air dengan suara yang perlahan. Dia kurang makan kerana doktor memberikan susu khas membuatkannya kenyang.

“Dia hanya boleh minum menggunakan penyedut minuman kerana bonjol pada matanya menutup sedikit ruang mulutnya dan ini menyukarkannya minum seperti biasa,” katanya.

Kelmarin, Sinar Harian melaporkan penderitaan dilalui Muhammad Azim setelah disahkan menghidap retinoblastoma atau sejenis kanser mata kanak-kanak pada 2011.

Di samping itu, ibu bapanya mengharapkan gaji harian selain bantuan bulanan RM300 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk menampung perbelanjaan bagi menyara dua lagi tanggungannya.

Bagi mereka yang ingin membantu bolehlah menyalurkan sumbangan menerusi akaun Maybank Nik Zuraidah sendiri iaitu, 153029208754.


Thursday, February 21, 2013

Kasih Sayang...

Assalamualaikum,
Semoga semuanya sihat dirahmati dan dilindungi Allah selalu...
La ni ayah mertua Kak Ros dah balik dari Hospital dah...alhamdulillah..dah beransur pulih...

Ehsan Google...

Kak Ros teringat semasa dia di klinik hari tu...semasa kat dalam klinik ramai orang berbilang bangsa....bermacam2 penyakit..yang paling Kak Ros terharunya tu,bila tengok depa saling bantu membantu diantara satu sama lain tak kisah langsung pun pasal agama dan bangsa.....

Bila benih kasih sayang disemai dan di tanam dengan hati yang penuh keikhlasan...,bukan rupa paras yang menjadi ukuran...,bukan agama dan bangsa yang menjadi halangan..,bukan harta benda yang menjadi pertaruhan...,maka akan tumbuhlah nilai kasih sayang yang berpanjangan kekal hingga ke hujung nyawa..

Bila kasih sayang dah bertunjangkan keikhlasan..,sakit perit akan di tanggung besama..,susah senang pasti tak akan berpisah jua. Cinta yang ikhlas itu akan terserlah bila di saat saling memerlukan...,saling berpayahan kerana di situlah akan terpancarnya kasih sayang yang tiada bertepian...Apa yang kita buat dah tak rasa beban lagi dah bagi kita..sebab semuanya adalah kerana Allah dan jugak kasih sayang kita yang tulus dan ikhlas...

Apa pun...ni semua adalah cinta kita pada sesama manusia..cinta pada ibu bapa..,pada suami isteri..,pada anak2 dan jugak pada semua saudara2 kita kat atas dunia ni...Tapi janganlah kita lupa cinta agung kita yang sebenar benarnya yang akan kekal abadi selamanya adalah cinta kita pada Allah S.W.T...


Saturday, February 16, 2013

Terima kasih....


Assalamualaikum,
Semoga saudara2 Kak Ros semuanya ceria dan sihat2 ja hari ni....Terima kasih banyak2 lah buat semuanya yang sudi memberi semangat dan yang sudi mendoakan kesejahteraan Kak Ros jugak ayah mertua Kak Ros...Hanya Allah saja dapat membalasnya...
Dengan izin Allah...berkat doa semua...ayah mertua Kak Ros dah semakin sembuh...Pada yang tinggalkan komen tu...Kak Ros hargai sangat2 terima kasih sekali lagi...

Yang membuatkan diri kita ni TABAH dan KUAT..... adalah DOA..
Yang membuatkan diri kita ni DEWASA dan MATANG...... adalah MASALAH..
Yang membuatkan diri kita ni MAJU dan BERJAYA..... adalah USAHA KERAS..
Yang membuatkan diri kita ni MUSNAH dan HANCUR...... adalah PUTUS ASA..
Yang membuatkan diri kita ni SEMANGAT...... adalah HARAPAN dan IMPIAN..
Yang membuatkan diri kita ni menjadi yang hamba yang TERBAIK....... adalah mengakrabkan diri dgn keheningan JIWA, memperbanyak SUJUD dan jugak BERZIKIR pada Allah SWT.....


Tuesday, February 12, 2013

Masa Yang Tak Mengizinkan....

Ensan Google...

Assalamualaikum,
Maaf la ya dan terima kasih banyak2 buat semua kawan2 yang tak jemu2 sudi mai ziarah blog Kak Ros kat sini...buat masa sekarang ni Kak Ros tak boleh nak update selalu dan tak dapat nak pi ziarah kawan2 semua sebab masa yang betoi2 tak mengizinkan...

3 minggu lepas ayah mertua Kak Ros jatuh sakit..agak tenat jugak lah...mulanya dah masuk Hospital,Doktor cakap dah ok dah boleh balik dah...jadi Kak Ros pun bawak balik lah mai kat rumah Kak Ros,dia duduk kat rumah Kak Ros lebih kurang seminggu....Dalam seminggu dirumah Kak Ros tu,Kak Ros tengok dia macam tak ok lagi ...la ni masuk Hospital balik...Rupa2nya ayah mertua Kak Ros ni ada dua tiga macam penyakitnya...

Yang Kak Ros herannya tu... macam mana sebelum ni dia masuk Hospital 4 hari ..Doktor dah bagi dia balik dah...depa tak periksa habis2 ka....?entah lah....pening jugak kepala kalau kita asyik dok pikir benda2 macam ni semuakan...Tapi memang terus terang Kak Ros cakap Kak Ros betoi2 tak paham...kalau lah macam ni keadaannya...memang penyakit kita dah tenat dah barulah kita nak dapat tau kan...?Bagi Kak Ros  la..tak kira lah kita ni sakit apa pun...bila kita pi jumpak Doktor tu..depa mestilah kena periksa habis2...

Masuk Hospital kali ni baru lah depa bagitau yang ayah mertua Kak Ros ni ada luka dekat usus dalam perut dia,dah berlaku pendarahan agak lama jugak dah...darah dia dah banyak hilang...setakat ni dah masuk 6 beg dah darah kat dalam badan dia...
Paru2 dia pun ada bengkak...la ni Doktor cakap satu lagi berkemungkinan besar buah pinggangnya pulak rosak teruk...Terkejut jugak Kak Ros bila dengar apa yang Doktor cakapkan tu...
Harapan Kak Ros sekeluarga semoga ayah mertua Kak Ros cepat sembuh dan pulih sihat seperti sedia kala....

Related Posts with Thumbnails