Sahabat adalah perisai diri

Monday, April 29, 2013

WAJIB BACA !!..Untuk Diri Dan Keluarga Tersayang...

Assalamualaikum,
Ambik laaa.. masa sat..mai kita baca artikal kat bawah ni...memang sangat penting buat diri kita semua...ambik lah ikhtibar dari apa yang telah terjadi...sayangilah anak2,keluarga dan diri kita sendiri...

Kak Ros pikir2kan balik apa yang Kak Ros baca dari artikal kat bawah ni....rasa2nya kebanyakkan kejadian jenayah yang berlaku adalah mai dari diri kita sendiri...Sama2 lah kita beringat...dan berpikirlah dulu sebelum kita nak buat sesuatu perkara tu...peringatan buat diri kak Ros jugak nih...


Nauzubillah min zalik, ianya berlaku didalam negara kita sendiri, mungkin tidak jauh dari tempat anda tinggal.

Kami ditayangkan dengan gambar-gambar kejadian rogol, bunuh dan buang oleh ramai mangsa yang anda tak akan dapat lihat didalam Metro atau KOSMO. Yang menyayat hati banyak mangsa-mangsa adalah kanak-kanak, ada yang besar2 anak saya sendiri. Tenunglah anak perempuan anda sekarang, bayangkan dada mereka ditoreh, pungung dikerjakan, disumbat mulut dengan kertas, beras, kemaluan disumbat dengan benda-benda. Ni bukan rekaan tuan-tuan dan puan-puan. Saya tengok gambar tu dengan mata saya sendiri.

Yang lebih menyedihkan 80% mereka yang ditangkap terlepas, kerana tidak cukup bukti untuk didakwa dan ditahan didalam penjara. Jadi awas tuan-tuan dan puan-puan, dikalangan kita ada perogol, pedophiles, pembunuh bersiri yang bebas mencari peluang utk bertindak.

Dan mereka ni bukan orang kurang siuman. Semuanya bijak belaka. Mereka mengunakan kaedah seperti PHISING dan reverse phsycology utk mendapatkan maklumat peribadi kita.

Jadi anda boleh membuat perbezaan. Saya nak sarankan beberapa perkara mudah di FB yang InsyaAllah boleh menyelamatkan nyawa anda dan keluarga anda.

1. REMOVE semua maklumat berkenaan suami, isteri, anak, ibu, bapa, pakcik yang kita publish di Facebook. Tak perlu unfriend mereka, hanya tukar relationship sahaja.

2.JANGAN post gambar anda, anak-anak, keluarga dan sahabat handai. Jika perlu tetapkan setting SECURITY pada kiriminan. Tentukan org-org yg hanya boleh melihat gambar tersebut.

3. Aktifkan option untuk review TAG. Ada didalam ruangan Setting. Pilihan ini akan meminta anda utk approve gambar, post yang anda telah di tag. Jadi ini akan memberikan anda ruang untuk menilai kiriman tersebut samanda ianya akan mengamcam keselamatan

4. JANGAN lah nak bersayang-sayang, aniversary di FB. Buat offline sahajalah.Tindakan seperti ini akan memberitahu siapa orang kesayangan anda dan boleh jadi target

5. HENTIKAN post yang boleh menunjukan anda bersendiri. Sperti "Boringnya, sorang-sorang kat rumah" atau "I nak tido kejap"

6. MATIKAN fungsi geo-location pada pengguna Android atau iPhone. Fungsi ini boleh mndedahkan lokasi anda.

7. Review friendlist anda dengan kerap. Ingat 80% penjenayah ni masih terlepas.

8. REMOVE no telefon dari FB. Kerana penguna Android boleh nampak no telefon anda

9. Gamba profile letak lah yang sopan santun

10. REVIEW semula album FB anda. Mana gambar yg tak patutu delete sahaja!

Nampak paranoid, tapi kalau korang tgk sendiri baru korang tau. Jangan salahkan pihak berkuasa. Kita sendiri yg expose maklumat peribadi.


Thursday, April 25, 2013

Permandangan Diwaktu Malam...

Assalamualaikum,
Terima kasih la buat kawan Kak Ros yang menghantar gambar ni...Kredit dah tahniah jugak la Kak Ros buat gambar2 dan jurugambar2nya sekali...

Cuba lah kita amati betoi-betoi permandangan didalam gambar ni..memang cantik dan indah sungguh semua permandangan-permandangan yang diambik pada waktu malam ni kan...terasa sunyi,aman,damai dan tenang ja sambil menikmati suasana-suasana yang sangat indah ciptaan Allah  SWT ni......

Mai kita layan sat...buang segala semak-semak yang ada kat dalam kepala tu he.he...









Wednesday, April 17, 2013

Tengoklah Apa Yang Katak ni Sedang Buat..(Video)..

Assalamualaikum,
Ada seorang hamba Allah menghantar video ni dekat Kak Ros..Tengoklah bertapa Maha Agongnya  dan Maha adilnya Allah SWT terhadap semua makhluk ciptaannya di muka bumi ni,walaupun tak dibagi akal dan fikiran tetapi katak ni masih boleh berfikir demi anak2nya,walaupun dia boleh tinggalkan saja tak payah ambik peduli pun...,tetapi dia masih lagi ada sifat kasih dan sayang terhadap anak2nya hinggakan sanggup berusaha bersusah payah asalkan anak2nya tu dapat diselamatkan..... 

Related Posts with Thumbnails