Sahabat adalah perisai diri

Thursday, March 30, 2017

Baru Tahu Apa Itu Mati Lemas Sekunder ..

Assalamualaikum..

Kak Ros ada terbaca satu kisah nii..rasa terpanggil pulak utk share ngan sahabat2 semua...sebab Kak Ros tengok bila tiba ja waktu cuti sekolah, banyak keluarga2 yang suka bawak anak2 depa ni p mandi manda tak kira lah kat kolam renang ka..kat Lagoon ka...apa2 pun janganlah biarkan depa ni mandi sorang2...kita mesti kena sentiasa pantau..
Mana2 budak pun, memang depa suka sangat aktiviti2 bermain dengan air nih...bagi depa sejam 2 jam dok berendam dalam air tu pun tak pa lagi...bukannya depa tau ada bahaya ka tak..

Kak Ros tak pernah lagi dengar kes yang macam nih..sama2lah kita beringat...nak tau lebih lanjut cerita dia,mai baca kat bawah nih...

Kredit gambar: Pixabay

Seorang Kanak-Kanak Maut Selepas Balik Mandi Dari Kolam Renang: Apa Ibu Bapa Harus Tahu!

Ibu mangsa tak mengesyaki apa-apa bila anaknya Johnny, 10 tahun terus masuk tidur selepas keletihan seharian bermain di kolam renang. Rupa-rupanya...

Biasalah, selepas seharian bermain di kolam renang -- anak akan keletihan dan mengantuk. Lebih-lebih lagi kalau mereka aktif bermain sepanjang hari, kerana teruja "jumpa" air. Sebab itu Cassandra Jackson, 41 tahun tidak mengesyaki apa-apa selepas anaknya mandi di kolam renang.

Menurut berita yang disampaikan pada ABC News.com, Jackson membawa Johnny bermain di kolam renang berhampiran kejiranannya. Sambil diperhatikan oleh Jackson, Johnny bermain hampir 45 minit dalam kolam.

Johnny memakai pelampung di kedua-dua tangan. Namun, selepas dua jam keluar daripada kolam renang, Johnny terkencing dalam seluarnya sebanyak dua kali dan kerap mengadu keletihan.

Selepas mereka pulang ke rumah, Johnny membilas badan dan terus masuk tidur. Ibunya menganggap dia hanya keletihan. Selepas beberapa jam, Jackson masuk ke bilik untuk memeriksa Johnny. Dia terkejut apabila melihat mulut Johnny berbuih dan Johnny sesak nafas!

"Saya golekkan dia ke tepi, dan badannya sangat lemah. Badannya juga sudah bertukar kebiru-biruan," jelas Jackson dalam esak.

Beliau terus menghubungi 911 dan membawa Johnny ke wad kecemasan. Tapi malangnya, Johnny tidak dapat diselamatkan. Jantungnya berhenti berdegup selepas mereka tiba di hospital.

Koroner Berkeley Country, Glenn Rhoad yang memeriksa badan Johnny mengesahkan punca kematian adalah akibat mati lemas sekunder.

Apa itu mati lemas sekunder?

Menurut jurucakap American College of Emergency Physicians, Stephen Epstein -- mati lemas sekunder terjadi kerana paru-paru tercedera selepas sedikit air masuk ke dalam paru-paru.

"Biasanya, mati lemas utama terjadi apabila anda tersedut air dan tidak boleh bernafas, lalu lemas. Tapi dengan mati lemas sekunder, anda boleh maut apabila air memasuki paru-paru dengan sedikit saja. Bagi kanak-kanak, air sebanyak empat auns sudah mampu untuk membunuh mereka," jelas Epstein lagi.

Mati lemas sekunder mungkin boleh terjadi apabila kanak-kanak cuba ingin berenang. Epstein juga menambah jenis cecair yang memasuki paru-paru kanak-kanak juga memainkan faktor utama untuk membawa maut.

Klorin dalam air kolam mampu menyebabkan keradangan dalam paru-paru. Apabila terdapat klorin dalam paru-paru, tindak balas normal badan untuk melawan keradangan ini adalah dengan menghantar pelbagai cecair ke dalam paru-paru semula.

Akibatnya, paru-paru dipenuhi cecair.

"Selepas itu, terjadi Edema Paru-Paru -- keadaan di mana terdapat pengumpulan cecair dalam paru-paru dan mengakibatkan serangan jantung apabila oksigen tidak dapat masuk ke aliran darah.

Tanda-tanda mati lemas sekunder - ibu bapa harus peka!

Mati lemas sekunder sering terjadi di kalangan kanak-kanak. Jangan biar anak anda menjadi mangsa seterusnya! Tiada cara lain untuk mengenalpasti tanda-tanda serangan ini, melainkan anda lebih peka.

Jika anak anda gemar bermain di kolam renang, jaga-jaga! Selalunya, mati lemas sekunder akan terjadi dalam tempoh 1-24 jam selepas mandi. Jadi, ibu bapa perhatikan tanda-tanda ini pada anak anda, selepas mereka mandi di kolam:

Batuk
Sakit dada
Sukar bernafas
Kelihatan amat letih

Jika anak anda menunjukkan tanda-tanda ini, segera bawa mereka ke hospital atau hubungi ambulans untuk mendapatkan rawatan. Jangan berlengah. Usah terhantuk baru terngadah!
Bagaimana ingin mengelaknya

Pusat Kawalan Penyakit Amerika Syarikat menganggarkan hampir 3,582 kes mati lemas secara tidak sengaja berlaku di sana sejak tahun 2005. Daripada data yang baru diperoleh, lebih daripada satu per empat mangsa kes mati lemas adalah kanak-kanak yang berusia bawah daripada 14 tahun.

Kuncinya di sini adalah peka. Tetapi, anda juga boleh mencuba perkara ini untuk mengelak kes mati lemas sekunder:
Kredit gambar: Pixabay

Belajar berenang. Kanak-kanak yang sudah belajar berenang (dengan jurulatih) akan lebih selesa dalam air. Jadi, mereka tidak akan berendam dan "tertelan" air. Mula ajar anak anda berenang selepas mereka berusia 4 tahun.

Pemerhatian. Tiada cara lain, anda harus pantau anak-anak yang bermain dalam kolam. Pastikan mereka mematuhi peraturan di kolam renang.

Keselamatan dalam air. Kanak-kanak harus memakai pelampung dan tak memasuki kolam renang dewasa.
Perhati anak selepas berenang. Anda harus periksa tanda-tanda ini! Kalau anda tak peka...

4 comments:

  1. aduh.... seram lak baca kes2 gini...

    senang cite kene had kan jg anak2 main air kt kolam or kt mana2... tak blh terlalu lama, n tak blh takde bantuan pelampung....
    tq utk share ilmu yg bermanfaat ni kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum norhidana..

      Sama2..betoi tuuu norhidana..malang tak berbau..kita mesti kena sentiasa pantau anak2 semasa depa kat dalam kolam renang...Sama2 kita share ilmu..sama2 lah kita ingat memperingati antara satu sama lain...

      Delete
  2. Baru tahu..anak saya pun suka sangat air..adehhh risau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Anis..

      Kak Ros pun baru tahu..tu yang kak Ros share tuu...tak nafikan lah budak2 mana pun memang depa suka sangat dengan air...sama2 lah kita beringat ya Anis...

      Delete

Related Posts with Thumbnails